fbpx

Zavřeno

otevírá v 09:00

Interaktivní mapa centra

Jak se správně saunovat? Dodržujte pár zásadních pravidel

Saunování patří v zimním období mezi oblíbené aktivity. Nejen, že se při něm příjemně zrelaxujete, ale navíc má pozitivní účinek na naše zdraví. Aby pobyt v sauně našemu organismu opravdu pomohl, měli bychom dodržovat několik doporučení a pravidel. Žádný návod ale určitě není univerzální. V první řadě byste měli poslouchat své vlastní tělo a přizpůsobit saunování aktuálním pocitům. V případě zdravotních problémů zároveň také doporučujeme nejprve konzultovat správný postup saunování s ošetřujícím lékařem.

Saunový svět Saunia

Saunu můžeme navštěvovat celý rok, v zimě má ale své jedinečné kouzlo. Není nic lepšího, než se přijít schovat před venkovními mrazy a pořádně prohřát tělo v rozpálené sauně. Saunování vyčistí tělo od toxinů, zrychlí metabolismus, posílí imunitu a uleví od stresu. O jeho blahodárných účincích není pochyb a dnes už o nich ví nejen ve Finsku.

Pokud chcete využít pozitivní vliv sauny na zdraví, měli byste ji ideálně navštěvovat pravidelně a dodržovat osvědčené postupy a fáze saunování.

Čtyři fáze saunování

Návštěvu saunového světa Saunia bychom si měli ideálně rozdělit na čtyři fáze: 

  1. prohřátí 
  2. ochlazení
  3. odpočinek 
  4. občerstvení 

Každá z nich je důležitá a ani jednu bychom v ideálním případě neměli vynechávat. Abyste věděli, jak by měly jednotlivé fáze probíhat, postupně si jednu po druhé podrobněji rozebereme. 

Sauny

Prohřátí

Před každým vstupem do sauny bychom neměli zapomenout na důkladné osprchování. Fáze prohřátí může přijít až po kompletní přípravě. V sauně si pohodlně lehněte, nohy by měly být ideálně v úrovni těla. Dýchejte výhradně nosem. Samotný pobyt v sauně by měl trvat zhruba 8-15 minut, záleží na typu sauny a na vašem individuálním pocitu. 

Doporučenou dobu setrvání v jednotlivých typech saun najdete v Saunovém světě Saunia napsanou vždy na informační tabuli u dveří. 

Jaký typ sauny vybrat?

Existuje nepřeberné množství různých typů saun, které se liší podle teploty, vlhkosti a dalších vlastností. Saunový světa Saunia nabízí například klasickou finskou saunu, parní saunu, solnou saunu, saunu s parním nárazem nebo tropickou saunu. Jaké jsou jejich rozdíly a co od každé z nich můžete očekávat, jsme sepsali v minulém článku.

Ochlazení

Po prohřátí následuje ochlazení rozpáleného těla. Existuje hned několik způsobů, mezi ty nejoblíbenější patří například ochlazovací bazének. Můžete využít i ledovou studnu, ochlazovací vědra nebo sprchy s vodním mlžením. Každý typ ochlazení má něco do sebe a doporučujeme vybrat takový, který vám bude nejvíce vyhovovat. 

Odpočinek

K saunování bezpodmínečně patří následná relaxace. Probíhá v relaxační zóně, kde si užijete ticho a naprostý klid. Lehněte si na lehátko, nebo se posaďte do křesílka, a užívejte si pohody. Snažte se vypnout tělo i mysl, pusťte z hlavy veškeré trápení a myslete pouze na to, jak se v aktuální situaci cítíte. 

V odpočinkové fázi po každém pobytu v sauně vytrvejte zhruba 10-15 minut. Po uplynutí této doby můžete opakovat celý cyklus zase od začátku ještě asi 2x – 4x. Zde zase záleží na osobních preferencích a na tom, jak moc jste v saunování pokročilí.

Kdy nejít?

Saunu raději vynechejte, pokud se cítíte nemocní nebo jste unavení po náročné fyzické námaze. V takovém případě by mohl pobyt v sauně nadělat více škody než užitku. 

Občerstvení

Po saunování je třeba znovu nabrat sil. Do sauny byste neměli chodit najezení, po dokončení všech fází to ale můžete dohnat. Malé občerstvení si lze objednat rovnou v prostorách Saunového světa Saunia. Na baru je navíc k dispozici i saunová kosmetika a další doplňky k saunování. 

Nezapomeňte dodržovat pitný režim během celého procesu saunování. Pocením ztrácí vaše tělo značné množství tekutin, které je potřeba průběžně doplňovat, aby nedocházelo k dehydrataci. Pijte ideálně vodu a úplně se vyhněte alkoholu, ten do sauny nepatří.

Neplánujte si náročné aktivity

Celý proces saunování má sice prospěšné účinky na naše zdraví, na druhou stranu si ale musíme uvědomit, že jde o značnou zátěž. Naše tělo se unaví. I po úplném odchodu byste měli pokračovat v odpočinku, neplánujte si po sauně aktivity s velkou fyzickou zátěží. Vydejte se místo toho raději na krátkou a pohodovou procházku na čerstvém vzduchu. 

Platnou otevírací dobu saunového světa Saunia v obchodním centru Central Kladno najdete na této stránce.